måndag 5 juli 2010

Mackspaning längs Tidernas väg

Som jag skrev i förra inlägget så valde jag småvägar framför E4:an på semesterresan. När jag kommit uppåt Sandviken satt det konstiga skyltar efter vägen. Då visade det sig att jag hade hamnat på Tidernas Väg, ett turistjippo för att lura bort såna som mig från de stora vägarna. Lagom kurvigt, små byar lite överallt och en lagom hastighetsbegränsning gjorde att milen avverkades utan att man riktigt märkte av det. Sen fanns det loppisskyltar nästan på varenda kilometer men som tur var lyckades jag motstå frestelsen, annars hade jag nog fått byta startmotor efter vägen.

När jag passerade Holmsveden på vägen ner hittade jag den här macken. Men efter att ha kontrollerat kartorna jag hade med mig så hade det funnits både BP och Gulf i byn vilket gjorde att jag på vägen hem fick hålla ögonen öppna.


Är det inte lite orange på det lilla taket över de borttagna pumparna? Huset såg ganska privat ut så jag ville inte svänga in på gården. Jag hann ändå få misstänksamma blickar av en passerande bilist.



En avkristnad mack utmed E4:an i Jättendal.





Söder om Järvsö höll jag på att köra av vägen när jag fick se den här Essomacken. Naturligtvis svängde jag in men den var stängd. Och jag tyckte nog att det var lite för tidigt på morgonen för att ringa och väcka ägaren för en visning. Det får bli en tur till åt det där hållet. Jag träffade ju inte Lill-Babs heller.

Nostalgimacken i Sörfjärden som man fick besöka under tipspromenaden. Ett mycket trevligt ställe.

4 kommentarer:

Larsson sa...

Å vilken fin Essomack - och inte verkade den vara överarbetad heller.

Farbror Sid sa...

Åkte en bit på Tidernas väg härom året... men jag tyckte det mest var en konstruerad (inte speciellt vacker heller den sträcka jag reste) turistväg och ett konstruerat sätt att locka folk till kommers.

Då hade jag inte mackspaning i huvudet... så jag missade allt det fina du fått med i inlägget. Den Essomacken hade man ju gått i spinn för.

Karlsson sa...

Jo, visst handlar det om att tjäna en slant på turisterna. Och vissa avsnitt var något tråkigare än andra, men den är ett alternativ till en inhägnad, spikrak motortrafikled för oss som inte har så bråttom.

Grandprix 63 sa...

Essomacken i Lörstrand är mycket fin, se mer här:
http://grandprix63.blogspot.com/2010/01/annu-fler-bilder-ur-gastboken.html

Och så säger jag som Sid, sist jag åkte den här vägen hade inte jag heller mackspaning i tankarna.