lördag 19 september 2009

Årets fynd?

Det händer inte så ofta att Hamstern aktivt uppsöker loppisar och second hand, men visst kan man slinka in om man har vägarna förbi. Man får dessutom lite sånt på köpet när man besöker olika veteranmarknader.

Idag råkade det bli så att jag fick ett infall och besökte Röda Korsets lilla affär i grannkommunen. Utbudet bestod av 85% kläder, 20% porslin, 10% hemelektronik, 10% diverse och en liten hörna med tryckt litteratur och en back med skivor. Som ni förstår så var det trångt.

Utan några stora förhoppningar bläddrade jag igenom LPskivorna och där, näst längst bak stod den. "Bertil Danielsson åkk Lennart Eriksson talar på grammofonskiva" med valda godbitar ur Ludvikarevyn. En skiva som jag har velat ha i 35 år nu. Ett kassettband med Ludvikarevyn spelade en viktig roll i Hamsterns mycket tidiga humoristiska uppfostran.

Det verkar vara svårt att hitta något material på internet, inte ens Youtube har något vilket är synd då dom har gjort några oförglömliga sketcher om finnen Hallonen och om en resa till Mallorca. Det var dessutom dom som utnämnde Skärtorsdagen till Finlands Nationaldag.

Jag får återkomma i ämnet när jag har investerat i en sån vinylspelare med usb.

En artikel skriven av tidigare nämnde Bertil Danielsson kan läsas här. 

Uppdaterat 20091231: Nu har jag börjat lägga ut små klipp som man kan se om man klickar här. 
Eller om man vill gå direkt till YouTube klickar man här.

1 kommentar:

Larsson sa...

En sådan butik finns även i Arvika, fyllt med kläder och annat, dock bara till 100% (jag fick fyllnadsgraden i "Din" butik till 135% - inte illa)...

Ha en fortsatt bra lördag!