söndag 9 januari 2011

Udda Audi

När jag var till Säter i somras stod det en blyg(?) Audi och gömde sig under några nedhängande grenar. Kanske sökte den efter skugga? Den behövde i alla fall inte skämmas för sig. Det var en riktigt fin Audi 100 Coupé S från 1975. En bil som det inte går tretton av på dussinet. Mellan 1969 och 76 tillverkades endast 30.687 st av den kortare coupémodellen jämfört med nästan 800.000 av den vanliga sedanen.
En bakdel som beskyllts för att likna Aston Martin DBS.
För den som är intresserad kan jag berätta att den har ventilerade bromsskivor fram vilket kan behövas när man har kommit upp i toppfarten som, tack vare de dubbla förgasarna, uppges till 185 km/h.

3 kommentarer:

F.S. sa...

Ja de har man inte sett för många av, varken då eller nu.

Imperial58 sa...

En bekant till mig & min far hade en orange 72:a under lång tid.

Mercury sa...

Jag håller med den är skitsnygg, bra att de parkerar i skuggan.