torsdag 2 juli 2009

Modernt värre.

Den gamla rörradion av märket Skantic som har stått i köket och roat undertecknad vid det ofrånkomliga hushållsarbetet, har den senaste tiden haft problem att hålla våglängden. Eller något åt det hållet. När det gäller radioapparater är jag rätt nollställd, en amatör alltså. Får man kalla sig radioamatör då? Nåja. Den höjde och sänkte ljudet alldeles efter eget behag vilket inte kändes helt lyckat.

Igår passerade jag loppisstånd och där stog den. En välvårdad apparat med ett blankt Monarkmärke på framsidan. Eftersom den enligt försäljaren fungerade och inte var speciellt dyr så fick den följa med hem. Döm om min förvåning när den hoppar igång direkt och jag inser att jag blivit ägare till en transistorradio. Hoppsan. Men den låter bra och pryder sin plats så jag ska inte klaga.

Nyfiken som jag är så undrade jag naturligtvis var den kommer ifrån och forskade lite. Det visade sig att Cykelfabriken Monark tillverkade radioapparater vid Tobo Bruk utanför Tierp under femtio och sextiotalen. Där ser man.

1 kommentar:

Farbror Sid sa...

Här frågas det inte efter vilka landvinnande nymodigheter man kostar på sig ser jag... Transistorradio, jo jag tackar ;-)

Snygg radio!
Känner igen den där modellen på radio, hade en liknande i hemmet på 60-talet...

Välkommen till bloggsfären.