söndag 13 mars 2011

Continental kit

Att ha reservhjulet monterat väl synligt är ingen nyhet. Det fanns av naturliga skäl redan i bilarnas begynnelse, men det dröjde några årtionden innan det blev en del av designen och ett populärt tillbehör.

Några continental kit som jag sprang på under 2010.

Eftersom Henry Ford II inte fick plats med golfklubborna fick Thunderbirden ett utanpåliggande reservhjul som originalutrustning under 1956. Året efter hade man förlängt skuffen en aning och det gick att gömma det igen.

Chevrolet Bel Air -53.

Chevrolet Impala Coupé -58.

Ford Galaxie-64 med conniekit modell XL.

Vad tycker läsarna? Finns det någon bil där det är extra snyggt?

6 kommentarer:

Pixlar sa...

Ett snyggt tillbehör och en fin bildserie.

Larsson sa...

Fult på de flesta bilar tycker jag..,

lincolncadillac sa...

Mercury 57-58 Skyliners 57-59 Olds 58.Ford 56 annars kanske inte, och definitivt inte på Chryslers

Unknown sa...

Det sitter nog bäst på Chevorna, tycker jag. Men är det inte konstigt att en del modeller har haft en utbuktning på bakluckan, som om det funnes ett reservhjul just därunder, som inte fick plats? Packard -54 bl. a, har jag för mig. Förstås en del i formgivningen, men ändå...
Kul m allt möjligt på din blogg, precis som jag kör med (fast mest bilar) - kolla gärna
http://kornknarren.blogspot.com

Kornknarren sa...

Tyvärr var det inte Kerstin, som skrev utan Göran fr hennes konto.
Slarvigt - men så kan det gå!
///Göran

Mercury sa...

Ser konstigt ut på galaxien jag håller med Kerstin ...eller GÖRAN var det kanske