söndag 20 februari 2011

En söt tysk

När jag först såg den långt bort i andra ändan av flygfältet var första tanken att det var en VW Typ 3, även om bakrutan såg ut att ha en konstig vinkel. Under promenaden dit fanns tanken att det var någon som byggt en pickup av en 1500. Men tänk så fel jag hade, fast lite rätt ändå. Det var i alla fall en liten tysk med en luftkyld bakmonterad boxermotor.
 BMW 700 Sport 1962.

När jag kom fram konstaterade jag att det var något ännu mer sällsynt än nyss nämnda VW. För BWM 700 är inget man ser så ofta? Inte undra på att jag gissade fel först.

 
Den gjorde även bra ifrån sig på racerbanorna.


700:an tillverkades mellan Augusti 1959 och November 1965 i totalt 118000 exemplar, och fanns som coupé, sedan och cabriolet. Enligt engelskspråkiga Wikipedia räddade modellen BMW ur en ekonomisk kris.
Ur tidningen Motor 1960.



Motorn är samma som sitter i motorcykeln R67, och ger mellan 30 och 46 hk beroende på modell.
 
Dubbla överliggande tändspolar.



Sista året fanns den även i en 34 cm längre modell för att kunna fungera som familjebil. När Teknikens Värld testade den var de mycket positiva om man bortser från den obefintliga värmen och en svårtömd askkopp.
Teknikens Värld 1964.

3 kommentarer:

Biltrafik sa...

Stilig coupé i miniformat!

F.S. sa...

Att det var en ombygd VW trodde jag också när jag såg dina bilder.

Karlsson sa...

Vad skönt att fler ser likheten. Då slipper jag skämmas för min okunskap. BMW är inte riktigt mitt favoritmärke.