måndag 31 augusti 2009

Vad är detta?

Någon som vet vad det här är?

Bredden på den stora aningen kupade plattan är runt 30 cm.

BS

Jag nämnde i en kommentar för en månad sen att jag inte hade sett några däck med bytbar slitbana.
Nu har jag. Och bildbevis dessutom.


Jag träffade på dom nere på hembygdsgården idag när vi hade avslutning på våra "sommarfikakvällar".

söndag 30 augusti 2009

Trafiksäkerhetens dag på Hamsterns blogg

Dagens bloggande fick tämligen oplanerat ett tema. En sådan här insats för trafiksäkerheten har Hamstern inte gjort sedan mitten på 70-talet när undertecknad hjälpte pappa med att försöka tuta i lokalbefolkningen lite trafikkunskaper. Det skedde under NTFs kampanj "Trafikborgarmärket".

Någonstans i gömmorna ska det förresten finnas några EP-skivor från Barnens trafikskola. Det var NTF som med hjälp av Anita och Televinken lärde oss som föddes på 60-talet hur man skulle bete sig i trafiken.

Aktiv säkerhet

Vi kanske borde åka runt i varsin Citroën DS allihopa? Den verkar vara väldigt säker.

Fast det skulle vara hemsk tråkigt om alla bilar såg precis lika ut, ungefär som dom gör nu för tiden fast dom har olika tillverkare.

Passiv säkerhet

Passiv säkerhet är nog så viktig. Glädjande nog kan vi se att våra idoler föregår med gott exempel och är en förebild för den motorburna ungdomen.



Jag behöver knappast berätta att det den 13:e augusti var 50 år sedan Volvo introducerade trepunktsbältet men jag gör det i alla fall. Det har räddat 1 miljon liv vid det här laget.

Om olyckan är framme.

Även om bilkuddar är ett mycket trevligt och ofta använt tillbehör till bilen så finns det ett annat som är minst lika viktigt trots att man förhoppningsvis inte behöver använda det så ofta.
Nämligen Förbandslådan.

Här har vi tre olika modeller.

Den mörkblå nederst på bilden är en plastficka från Svensk Räddningstjänst som rymmer ett par första förband.


En lite större låda från Svensk Räddningstjänst. Förbrukningsmaterialet har bytts ut under åren men broschyren, saxen och pincetten ser ut att vara original.


"Fyndet" jag gjorde i Eskilstuna. Själva lådan är något skev efter att legat fuktigt, men innehållet är intakt (men knappast sterilt).

lördag 29 augusti 2009

Dagens motorordspråk

Man ska inte ropa hej förrän man är över smörjgropen.

Man International

I oktober 1968 kunde läsarna av Hot Rod Magazine köpa hår att ha i ansiktet....

Lika som bär?

Som ett hallon och ett krusbär. Bläddrar man runt på nätet kan man läsa att Amazondesignern Jan Wilsgaard inspirerades av en Kaiser han sett i Göteborgs hamn.
Men visst finns det likheter här också.

onsdag 26 augusti 2009

Esso Avesta

En Essomack som har legat i Avesta. Det är tyvärr allt jag vet.
Någon som kan bidra med upplysningar innan vi skickar den till Mack & Motell ?

Uppdaterat 19,53. Det har kommit till min kännedom att det är Olle Hagas mack som låg 400 meter SO Krylbo järnvägsstation.
Men tar gärna emot mer info.

tisdag 25 augusti 2009

Middagstips

Vad gör man med den eviga Falukorven?
Piffar upp den med Felix Bostongurka så klart.


Men att ha det till strömming som dom föreslår låter märkligt i mina öron.

söndag 23 augusti 2009

Veterandag i Eskilstuna

Det var en trevlig tillställning. Inte var det några problem att ta sig in heller fast klockan var kvart i nio på förmiddagen.



Bland stånden fanns det vanliga. Det vill säga mopedgrejer, kaffekoppar, 140-delar och t-shirtar och lite annat. Dagen fynd? Ett gammalt spritkök och Räddningskårens förbandslåda.



Så fanns det flygplan att titta på.



Och Förstlingen, en replika av ett lok som drog malmvagnar här i byn några år på 1850-talet innan det flyttades till Nora.

Finbilsparkeringen hann jag inte med alls eftersom Chevroletklubben hade årsmöte klockan 13 några kilometer därifrån.



Dagens chevrospotting får bestå av den här bilden. En av de närvarande på mötet visade upp en del av alla saker han samlat på sig under åren.

Mera reklam

Den här är så bra att man kan se den hur många gånger som helst.
Så tar jag en tur till Eskilstuna under tiden.

lördag 22 augusti 2009

Nakenchock

Sent 60-tal och Hamstern är på väg till stranden iförd ett par moderiktiga(?) omönstrade röda badbyxor och en färgglad badring som accessoar.
Fordonet som familjen färdas i är ett exempel på fransk ingenjörskonst när den är som nästan bäst. Renault 8 som kom 1962, och var en av världens första serietillverkade bilar med skivbromsar runt om. Standardbilarna var utrustade med svansmotorer på 956 eller 1108 cc. Den fanns även som en trimmad variant, Gordini, som gjorde bra ifrån sig som tävlingsbil.


Fotnot: Att vi trots allt skriver "nästan bäst" är ifall kamraten Kjell som är Citroenfanatiker läser det här.
Posted by Picasa

torsdag 20 augusti 2009

Torget i byn

På den gamla goda tiden när världen var svart/vit, strax innan trottoaren uppfanns. Enligt uppgift ska kortet vara taget 1940. Inte var det cruising just den här dagen heller. Jämför gärna med Grandprix foto på samma plats (med en surfgrön Chevrolet mitt i bilden :) ).


Länk till hela inlägget hos Grandprix63

söndag 16 augusti 2009

Fotografering



Bloggandet underlättas om man har lite schyssta bilder att kasta in. Så igår när Hamstern befann sig i grannkommunen så besöktes en större affär där man säljer hemelektronik. Affären befolkades till största delen av pojkar jag tvivlar på att dom hade tagit bilen till jobbet. Ett smart drag av arbetsgivaren. Personalparkeringen behöver inte vara så stor om den bara behöver rymma några Puch och en och annan Kreidler eller Monarped. Strålgångsmätning hade dom i alla fall förmodligen aldrig hört talas om.

Hittade en Olympus med en finess som jag inte visste fanns. På programvalsratten kan man ställa den i läge "Beauty". Jag gissar att den i det läget försnyggar motiven, vilket är bra om man har fula kompisar. Någon affär blev det inte än då, men den finns med på önskelistan.



fredag 14 augusti 2009

Så svänger det åt andra hållet

Naturligvis ska man ha en körrikningsvisare som drivs av vacuum.
Enkel, säker och belastar inte batteriet.

Så har vi praktiserat det gamla motorordspråket "att vända körriktningsvisaren efter vinden".
Posted by Picasa

torsdag 13 augusti 2009

Nu svänger det


Naturligtvis ska man välja en elektrisk körriktningsvisare som är tålig och inte stjäl någon effekt från motorn.
Posted by Picasa

söndag 9 augusti 2009

Möt sommaren med Motor

Omslagsbildens soliga fruktblomsidyll vill ge damerna en vink om att det nog kan vara bra att ha långbyxor och jumper när man bilar, men att det också kan vara lämpligt att ha med i vagnen en skrynkelfri och lättvättad bommullsklänning, om "man skall gå in någonstans". Everglaze behöver inte strykas efter tvättningen.








Det var då rysligt vilken sommar det blev nu då. Det känns som om det är dags att ta ut de 3 veckorna lagstadgad semester. Då har man gott om tid att packa in tält och primuskök och andra nödvändiga attiraljer i den nyligen rundsmorda vagnen innan man ger sig iväg på semesterresan.

fredag 7 augusti 2009

Värmland

Närmare bestämt Nobelplan i Karlstad.

Det är inte statistiskt säkerställt men det verkar som om 40% av de bilburna värmlänningarna har en blå Folkvagn. Typ.

torsdag 6 augusti 2009

Skönheten och takgöken

Nu är det säkert massor med människor som har legat sömnlösa och undrat vad som hände efter september 1950. Efter att ha producerat 12020 st standard, som nu i efterhand döptes till modell A, och 484 st av den nyligen introducerade Special (AS) så var det dags för nästa modell.

Nu kom alltså 444 B. Den mest iögonfallande förändringen var väl blinkersen som var placerad på taket, den så kallade takgöken. Fram till juni 1951 hann man tillverka 4500 st Standard och 3000 Special.

onsdag 5 augusti 2009

En svensk skönhet

Och då är det naturligtvis inte Hamstern som avses,

utan den här eleganta men samtidigt ekonomiska vagnen från andra halvan av 40-talet.

Volvo PV444 visades för första gången i september 1944, men produktionen kom inte igång förrän februari 1947.
Fram till september 1950 var den i stort sett oförändrad och såldes under hela den tiden som 1947 års modell.
Posted by Picasa

tisdag 4 augusti 2009

Alla kan ha en Cadillac


Georg Beverloo var en svensk tecknare som bl.a syntes i Aftonbladet, Allers och Motor.

söndag 2 augusti 2009

Kladdigt?

Hittade en bild på Tradera som visserligen är trevlig men som knappast skulle visas här om det inte vore för att den påminde om den smått fantastiska historien som Larsson nyligen publicerade om imbakrutan.